Näinä päivinä pidetään vuosittaista matkailumessutapahtumaa World Travel Marketia Lontoossa, jossa esiteltiin WTM Global Trends Report 2014 – raportti, joka kertoo matkailun viimeisimmät trendit. Tässä joitain asiantuntijoiden esittämistä uusimmista trendeistä ja mitä uskotaan tapahtuvan seuraavan 2-5 vuoden aikana.

Peer-to-peer -matkustus entistä suositumpaa

Tasaisesti kasvava trendi on ns. peer-to-peer -matkustus, mikä tarkoittaa että osa matkasta järjestetään suoraan kahden yksityishenkilön välillä, esimerkiksi että asuu ja ruokailee toisen yksityishenkilön luona. Tästä tunnetuin esimerkki lienee Airbnb-verkkosivusto. Iso-Britanniassa 10 prosenttia kaikista lomamatkustajista myöntää tehneensä varauksen peer-to-peer -sivuston kautta, joista 86 prosenttia pitää todennäköisenä että tulee tekemään sen uudelleen. USA:ssa sama luku on 14 prosenttia. Matkailualan yrityksistä 20 prosenttia sanoo että peer-to-peer -matkustuksen kasvu on jollain lailla vaikuttanut yritykseen.

Peer-to-peer -trendi leviää nyt myös aterioihin, erityisesti Euroopassa, jossa monet hakevat mahdollisuutta syödä autenttista paikallista ruokaa yhdessä paikallisväestön kanssa. Monia verkkosivuja on perustettu, kuten Eatwith.com ja Bookalokal ja niille odotetaan hyvää menestystä.

Ryanairin maine kasvaa

Irlantilaisen halpalentoyhtiön Ryanairin maine on raportin mukaan kasvanut. Melkoisen negatiivisen julkisuuden jälkeen yhtiö julkisti kampanjan ”Always Getting better”, joka sisältää mm. ennakkoon varatut istumapaikat koneessa, toisen käsimatkatavaran ja parannetun nettisivuston. Jopa 44 prosenttia sanoo että Ryanairilla lentäminen on tullut paremmaksi sen jälkeen kun yhtiö paransi asiakaspalveluaan ja 14 prosenttia sanoo sen tulleen paljon paremmaksi. Tärkein parannus on se että voi ottaa mukaan toisen käsimatkatavaran.

Pyöräily tulee suositummaksi golfin kustannuksella

Pyöräilystä on tullut entistä suositumpaa lomapuuhaa erityisesti keski-ikäisille. Aiemmin se oli golf, eikä vähiten USA:ssa, jossa huippupelaaja Tiger Woods houkutteli 25 miljoonaa amerikkalaista golf.kentille 2000-luvun alussa. Sama luku oli viime vuonna 19 miljoonaa, mikä on 6 miljoonaa vähemmän kuin 10 vuotta sitten.

Sen sijaan pyöräily valtaa tilaa, pyöräilyharrastajien määrä kasvoi USA:ssa 3,5 miljoonasta vuonna 2012 3,8 miljoonaan vuonna 2013 ja kasvutrendin ennakoidaan jatkuvan. Pyöräilylomien kysyntä on todellisessa kasvussa ja tietyt matkatoimistot myöntävät että kasvu on ollut yli 70 prosenttia viimeisten viiden vuoden aikana. Ennen kaikkea tämä käy käsi kädessä sen toiveen kanssa, että lomalla saadaan autenttisia elämyksiä ja tehdään jotain mitä ei tehtäisi kotona. Eurooppa ja Kalifornia ovat suosituimmat kohteet.

Langaton netti entistä tärkeämpää matkalla ja lisää teknologiaa on tulossa

Teknologia ja yhteydet vaikuttavat matkaan entistä enemmän. 19 prosenttia kyselyyn vastanneista lomamatkailijoista kertoo käyttävänsä matkapuhelintaan matkan aikana, joista yli 40 prosenttia myöntää että langattoman verkon saatavuus vaikuttaa valintoihin matkalla, esimerkiksi hotellin valintaan. Se siitäkin huolimatta että monet mobiilioperaattorit ovat laskeneet ulkomaan roaming-maksujaan.

Kannettavalle elektroniikalle ennustetaan myös suurta menestystä, esimerkikis internet-yhteydellä varustetut kellot, jotka voivat tarjota matkailijoille erilaisia matkaan liittyviä palveluita. Se voisi olla erilaisten varauspalveluiden lisäksi tarkoittaa avustusta matkan aikana tai tiedotteita muutoksista tai myöhästymisistä. Samaa elektroniikkaa voisi myös käyttää reittiohjeisiin hotellille, hotellihuoneen oven avain tai boarding-kortti lentoasemalla. Malleja on jo tänä päivänä esimerkiksi Sonylta, Samsungilta ja Googlelta, mutta vuoden 2016 odotetaan olevan läpimurtovuosi ilmiölle, jota alalla kutsutaan nimellä ”wearable electronics”.

”Braggie” korvaa selfiet

Sosiaalisen median käyttäjämäärät jatkavat kasvuaan, pelkästään vuoden 2013 aikana lisääntyi käyttäjämäärä maailmassa 18 prosentilla 1,7 miljardiin. Matkailuala on pysynyt hyvin mukana ja suurimmat ketjut ovat edustettuina Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.

Sosiaalisen median tulevaisuus matkailualalla liittyy ilmiöön nimeltä ”braggie”, valokuva, joka otetaan hotellilla tai matkakohteessa ja lähetetään sosiaaliseen mediaan kymmenen minuutin sisällä saapumisesta. Braggie (englanniksi rehvastelija) tarkoittaa nimensä mukaisesti kehuskelua tai rehvastelua siitä missä ollaan ja mitä juuri nyt koetaan.

Jo tätä nykyä ”braggiet” saavat suuren näkyvyyden ja vaikuttavia sivulatausmääriä, joten hotelliala suunnittelee tästä tapaa tehdä PR:ää ja saada julkisuutta, esimerkiksi tarjoamalla ilmainen Wi-Fi tai lisää kanta-asiakaspisteitä henkilöille, jotka lähettävät hotellista kuvia sosiaaliseen mediaan. Myös lentoyhtiöiden ja matkanjärjestäjien odotetaan hyötyvän uudesta trendistä.

Urheilumatkat edelleen vahva niche

Poliittisesta epävakaudesta ja kovista keskusteluista huolimatta urheilumatkat on edelleen menestyvä genre. Rio de Janeirossa, joka oli hiljattain jalkapallon MM-kisojen isäntä, kasvoi varausmäärä 69 prosenttia. Ja suuri tapahtumakaupunki vetää kävijöitä edelleen tapahtuman jälkeen, 15 prosenttia kyselyyn vastanneista piti todennäköisempänä käyvänsä Riossa jalkapallon MM-kisojen jälkeen.

Poliittinen epävakaus ei myöskään näytä pelottavan. Venäjän poliittisesta tilanteesta ja ristiriitaisista talviolympialaisista huolimatta 65 prosenttia kyselyyn vastanneista urheiluturisteista sanoi aikovansa mennä jalkapallon MM-kisoihin 2018 Venäjälle. Vastaava tulos mitattiin vuoden 2022 jalkapallon MM-kisoihin liittyen, jotka järjestetään Qatarissa, vaikkakin keskustelut siellä liittyvät enemmänkin ilmastoon ja lämpöön.

WTM Global Trends Report 2014 ja WTM 2014 Industry Report -raportit ja trendit on laadittu yhteistyössä Euromonitor Internationalin kanssa..

World Travel Market Trends Report 2014

World Travel Market Trends Report 2014

Valokuva: World Travel Market